Što je džabe i Nemcu je drago
Protekli produženi vikend, pa još praznični bio je pravi test za železnički saobraćaj u Nemačkoj. Ne, nije razlog tome pomenuti praznik!
Razlog svemu zapravo je nedavno uvedena mesečna karta od svega 9 eura, sa kojojm putnici mogu koristiti regionalne vozove širom zemlje. Ova jeftina karta uvedena 1. juna i biće dostupna tokom naredna tri meseca, do kraja avgusta. Upravo to je dodatno motivisalo ljude, naročito nakon duge borbe sa pandemijom da se upute ka želežničkim stanicama i naprave nezapamćene gužve. Haos koji je napravljen, kao što čitate prepričava se širom sveta -preopterećenost vozova, gužve, nemogućnost ulaska u voz sa biciklama, puni peroni, puni vozovi, verbalni obračuni i nezadovoljstvo, hiljade prekovremenih sati osoblja…
Važno je da je Nemačka železnica predvidela “haos” i pre zvaničnog puštanja “jeftinih karata” na raspolaganje stavila više od 60.000 dodatnih mesta i više od 50 dodatnih vozova, ali moglo bi se reći da im matematika nije bila dobra. Uprkos svemu nemačka vlada i dalje nastavlja da brani ideju o kartama za 9 eura, čiji je cilj ne samo da podrži lokalni turizam i ekonomiju, već da pomogne građanima zbog povećanja cena goriva, podstičući ih da više koriste vozove. Koliko će ovaj skupi poduhvat koji državu košta oko 2,5milijarde eura (troškovi “vraćanja” manjka prihoda transportnim kompanija, troškovi administracije prodaje, povrat novca korisnicima sezonskih karata…) biti dobar korak, videćemo jer ne ide da sudimo po prvom vikendu.
Nemački kancelar je protekli vikend proveo privatno na ostrvu Ziltu, potvrdio je njegov portparol za „Bild“. Iako je Olaf Šolc tamo došao službenim automobilom, bio je, kaže njegov portparol, srećan da vidi brojne izletnike tokom praznika, od kojih su mnogi koristili upravo kartu od devet evra. Ali izgleda da je bio srećan samo on, pošto cela Nemačka zbija šale sa ovim ekskluzivnim odmaralištem na Severnom moru, najsevernijim nemačkim ostrvom i oazom džetseta. Naime, na Ziltu strahuju da bi “smešno jeftine vozne karte” tokom leta mogle da im dovedu klijentelu kakva im ne treba i kakva će im narušiti reputaciju i odbiti uobičajene goste. Čak je i direktor marketinga čuvene turističke destinacije reagovao rekavši “Leti je na Ziltu ionako gužva, pa mislimo da ostrvo nije optimalno pripremljeno za kartu od devet evra i navalu koja se stoga očekuje“.
Moglo bi se reći da je to fin način da se kaže ono od čega na Ziltu strahuju – od navale vikend-turista plićeg džepa, klijentele kakva se obično ne viđa na idiličnom ostrvu u Severnom moru, koje uz dozu cinizma nazivaju „ostrvom lepih i bogatih”, kako se naime zvao i jedan dokumentarni film iz sedamdesetih o Ziltu, mestu za zatvoreni krug ljudi gde već i cene ne dozvoljavaju običnim smrtnicima da promole nos.