It’s now or never, before it’s gone forever EXPO2020
Pod sloganom It’s now or never, before it’s gone forever EXPO 2020 koji se trenutno održava u Dubai-ju, nakon što je zbog pandemije pomeren i otvoren godinu dana kasnije, ulazi u svoju završnicu.
Ostalo je svega 4 nedelje do svečanog zatvaranja, te ukoliko niste do sada imali prilike ili mogućnosti, postarajte se da ga ne propustite.
To je najveći događaj ikada održan na Bliskom istoku i u svojih 6 meseci od 1. oktobra 2021. do 31. marta 2022. godine, očekuje se da ugosti oko 25 miliona posetilaca. To je mesto na kome se mešaju kulture i jezici. Sa osnovnom temom „Povezivanje umova i stvaranje budućnosti“ EXPO 2020 je prva svetska izložba koja je održana u regionu Bliskog istoka, Afrike i Južne Azije (MEASA).
Već 170 godina, Svetske izložbe su predstavljale platformu za prikazivanje najvećih inovacija koje su oblikovale svet u kome danas živimo – televizor, telefon, Teslina naizmenična struja, inkubator… EXPO 2020 je nastavio tu tradiciju predstavljanjem najnovijih tehnologija iz celog sveta.
Svetske izložbe su nam ostavile i neka od najznačajnijih atrakcija širom sveta poput Ajfelovog tornja u Parizu, Magične fontane u Barseloni, Atomijuma u Briselu…Tako će Al Wasl kupola ostati Dubai-u, ali i celom svetu kao svedok vremena u kome živimo.
U pitanju je „kucajuće srce“ aktuelne izložbe, centralna kupola EXPO-a, najveći prostor za projekciju od 360 stepeni ikada izgrađen, ali i centar sveta tokom ovih 6 meseci. Pod ovom kupolom, jednom od najvećih imerzivnih AV instalacija na svetu su se odigrale izuzetno značajne manifestacije, obeležili nacionalni praznici silnih zemalja, okupila značajna imena svetske kulturne scene- Andrea Bočeli, grupa Coldplay, čuveni indijski showman i kralj Bolivuda Šah Ruk Kan, među kojima i naš Stefan Milenković i Nele Karajlić.
Koliko god da je lepa danju, Al Wasl kupola čiji naziv ima značenje „connection ili veza“, uz zvučni i svetlosni šou ipak pokazuje svoje najlepše lice. Ali vratimo se izložbi.
Na oko 4,4 km², prostiru se paviljoni u kojima svaka od 190 prisutnih zemalja otkriva svoje najbolje strane poslovnim ljudima, naučnicima, investitorima, turistima ili pak samo znatiželjnima svakoga dana od 9 ujutru do ponoći, odnosno do 2h posle ponoći vikendom. Osim spektakularnih postavki i predstavljanja različitih zemalja, njihovih kulturnih i tehnoloških dostignuća, posetiocima je dostupan izuzetno bogat dodatni edukativni, ali i zabavni sadržaj. Cela površina je podeljena na tri osnovne teme i njima dominiraju veliki paviljoni pod nazivima „Sustainbility“, „Opportunity“ i „Mobility“ koji se nama najviše dopao.
Organizator se potrudio da vas kroz interaktivni sadržaj uvuče u priču i natera na razmišljanje, te verujemo da će se iz aktuelne izložbe izroditi brojna korisna rešenja.
A izvan klimatizovanih paviljona, toliko je načina da provedete dane. Da, dane…nama je tri puna dana bilo malo i u ta tri odlaska nismo uspeli da vidimo sve što smo želeli. Sve je lepo organizovano i označeno. Kako je u pitanju „zimski“ period godine, šetnje između paviljona su izuzetno prijatne, posebno uzimajući u obzir činjenicu da su staze prekrivene platnima i snabdevene i prodajnim mestima, ali i pozicijama za dopunu pijaće vode. Za duže relacije ili umorne noge tu su električni šatlovi koji cirkulišu neprestano.
Expo nije samo arhitektura: svuda se paralelno odvijaju mnogobrojni seminari, organizuju vođene ture, performansi, tematski okrugli stolovi, zabavni sadržaji po principu za nekoga sve, za svakog ponešto.
Sve u svemu, postoji percepcija da sve funkcioniše savršeno, efikasno i bez straha od masovnog događaja u Covid eri, iako su sredstva za dezinfekciju na svakom ćošku, a obaveza nošenja maske je na visokom nivou i čemu se bavi i ljudsko i robotsko bezbednosno osoblje.
PAVILJONI EXPO2020 DUBAI
190 paviljona je nemoguće obići, ma kakav da vam je raspored. Napravite plan pre odlaska i u okviru njega top prioritete pošto se lako može desiti da vreme proleti ili da vas gužve poremete. Da biste se donekle izborili sa gužvom za najpopularnije paviljone iskoristite Smart Queue opciju koju vam nudi EXPO 2020 aplikacija. Na ovaj način možete unapred rezervisati svoj termin i uštedeti značajno vreme, jer je prosečno vreme čekanja u redu ispred recimo paviljona Nemačke i UAE između jednog i dva sata.
Paviljone koje ne biste trebali propustiti nije jednostavno navesti, jer svi mi imamo različita interesovanja i preference, ali ću vam predstaviti svoju listu i onih koji su me pozitivno, ali i negativno ostavili bez teksta.
Najveće razočarenje bio mi je paviljon Kine. Od njih sam možda previše očekivala, a dobila ne toliko tehnološki naprednu prezentaciju, prilično mlaku i iza vremena i mesta u/na kome smo se našli. Ni paviljon Engleske nije ostavio preterano bolji utisak jer je sama „građevina“ postavila visok standard, baš kao ni paviljon Južne Koreje koji vizuelno odskače i mami posetioce da stanu u poprilično dugačak red.
Paviljon u koji smo uspeli ući tek iz treće bio je paviljon domaćina. Najveći i najlepši paviljon na ovogodišnjem Expo-u. Dizajnirao ga je niko drugi no Santjago Kalatrava i to u obliku nacionalnog obeležja UAE, u obliku sokola čija se krila otvaraju i zatvaraju simulirajući sokolov let. Zanimljivo je pomenuti da je na projektovanju krila radio mladić iz Aranđelovca, Ivica Vićovac. Osim fantastične zgrade koja sama po sebi privlači, postavka unutar paviljona je takođe nešto što pleni, jer se jednim delom priča ove zemlje ispisuje na pravim peščanim dinama pored kojih „putujete“. Nećemo više o detaljima, da ne otkrivamo previše…
Odmah pored ovog paviljona nalazi drugi po veličini paviljon, paviljon Saudijske Arabije koji zauzima površinu od dva fudbalska terena oko 13.000 kvadratnih metara. Svojim nastupom sa najdužim interaktivnim vodenim elementom dužine 32 m, najvećim LED ogledalom sa 1.305,5 kvadratnih metara i najvećim interaktivnim podom osvetljenim sa 8.500 LED svetala oborio tri Ginisova svetska rekorda.
Može se reći da njihovo predstavljanje odražava prošlost, sadašnjost i budućnost Kraljevine Saudijske Arabije kroz revolucionarnu tehnologiju i zaista je impresivan i budi neverovatni želju da posetite njihovu zemlju ma kako nam daleka i strana bila.
Fantastičnim nastupom bih opisala i predstavljanje Rusije, koja zaista privlači pažnju posetilaca svojim arhitektonskim izdanjem koje izgleda uzbudljivo sa raznobojnim spiralama koje se kreću oko masivne kupole, podsećajući na neku SF novu planetu. Najatraktivniji deo te planete jeste gornji sprat u kome se u centralnom delu nalazi velika replika ljudskog mozga sa kičmom, koja nas upućuje u to kako um funkcioniše, a različiti umovi nas putem glasovnih poruka tokom prezentacije upućuju u procese i pomažu nam da razumemo svet oko nas.
Izuzetno atraktivan i zanimljiv sadržaj dodatno je dopunjen interaktivnim LED podom kroz koji se prenose neuroni različitih boja u kojem pre svih mlađi posetioci mogu uživati.
Naš paviljon se nalazi nedaleko od Rusije u Mobility sektoru i kada me pitaju kakvi su mi utisci moram priznati podeljeni. Zanimljivo je naći se ispred jedne potpuno netipične građevine za vas i vašu kulturu i reći Dobrodošao u Srbiju. Taj modernistički vizuelni prikaz bih najpre povezala sa svim dostignućima pre svega naših mladih koji godinama predvode liste na različitim takmičenjima iz različitih oblasti u svetu i uspeh mnogih tehnoloških projekata naših učenika, studenata, kao i činjenici da naši programeri danas čine dobar deo uspešnih timova širom sveta. U tom smislu „Da, ovo bi mogla biti slika naše zemlje.“
Prepoznatljiva šara sa pirotskog ćilima se lepo uklopila uz ovaj minimalistički koncept i dopada mi se što je napravljen taj spoj tradicije sa modernom današnjicom. Lepo su predstavljene najznačajnije ličnosti i njihova dostignuća, ali fali interaktivnosti. Zamislite samo interesovanje za neki od eksponata muzeja Nikole Tesle!
Međutim ono što mislim da nismo dovoljno dobro iskoristili jeste prilika da pokažemo kakvi smo domaćini, gde smo kada je gastronomija u pitanju i gostoprimstvo. Za razliku od mnogih drugih zemalja naša nije predvidela lokalni kafe ili restoran iako je prostor ispred paviljona viđen za tako nešto. Upravo taj prostor ispred je prilično loše iskorišćen, a izložbeno prodajni deo loše organizovan i nepregledan.
Od paviljona nama bliskih zemalja, fantastičan mi je nastup Slovenije u svakom pogledu. Predstavljajući svoju zemlju kao zelenu oazu usred Evrope gde održivost i inovacije igraju važne uloge, odlično su se pozicionirali i interaktivno odgovorili na mnoge od vodećih tema izložbe.
Italija je imala jedan od interesantnijih štandova, koji je u duhu vremena u kome živimo i problema sa kojim se suočava cela planeta napravila „zgradu“ bez zidova, oivičenu kanapima nastalim od reciklirane plastike izvučene iz Jadrana ukupne dužine 70km. Kompletna unutrašnjost obojena je prirodnim bojama dobijenim iz ljuspica kafe i narandžine kore. U pitanju je paviljon sa najčistijim vazduhom zahvaljujući delovanju algi koje neprestano prerađuju CO2 u kiseonik. Naravno, ako ste se kao i mi tokom pandemije i nemogućnosti da zaista putujete u Italiju uželeli pravog tiramisua ili espresa, užitak je skoro kao pravi zahvaljujući njihovom kafeu i restoranu koji se nalaze u sklopu paviljona.
Švajcarski paviljon je još jedan od onih, ne previše „izreklamiranih“ a koji su se baš potrudili da ostanu zapamćeni. Sama zgrada je napravljena tako da se u kosom ogledalu, od koga su zidovi napravljeni ogleda crveni tepih i beli krstić postavljen na sredini transformišući ceo paviljon u zastavu Švajcarske. Nakon što vam požele da u živate u vremenu provedenom u njihovom paviljonu uz prepoznatljivi Rolex standard, švajcarci će vas prošetati kroz autentični predeo, kratkim hajkingom kroz maglu.
Mnogo je onih koje preporučujem, ali nemoguće ih je sve pomenuti i opisati. Probajte da stavite na svoju listu i sledeće: Australija, Belgija, Japan, Luksemburg (ovaj se deci posebno dopao zbog originalnog izlaska iz paviljona- spuštate se niz ogroman tobogan), USA, Novi Zeland. Uz to ne propustite da se osvežite uz vodopad napravljen na raskrsnici između Al Vasl Plaze i Jubilee Parka. Ova struktura nalik vulkanu ima tri otvora vode u njeno jezgro i omogućavaju posmatranje vode koja se ruši na zemlju i nestaje u kamenu uz posebno za ovu priliku komponovanu muziku poznatog kompozitora Igre prestola i dvostrukog dobitnika Emi nagrade, Ramina Djavadija. U pitanju je atrakcija za sve generacije, ali se može reći da mu se posebno raduju deca. Važna napomena – ne krećite ka vodopadu bez rezervne odeće u rancu 😉. Posebna draž je posetiti ga u večernjim časovima, jer se iluzija koja prkosi gravitaciji uključuje noću i čini da deluje da voda teče nagore.
I ŠTA ONDA? ŠTA KADA PONOĆ OTKUCA SVOJE POSLEDNJEG DANA MARTA?
District 2020 će se iz EXPO2020 Dubai svetske izložbe razviti u pametan i održiv „grad“ u gradu usredsređen na potrebe svoje urbane zajednice. On će obezbediti poslovni ekosistem vođen inovacijama i kao takav okupljati globalne umove i usvajati tehnologiju i digitalne inovacije kako bi podržao rast industrije. Nakon šest meseci Svetske izložbe, District 2020 će 80% izložbenog okruženja Expo-a prenameniti u integrisanu zajednicu mešovite upotrebe koja će nastaviti da privlači različite kompanije i ljude da rade i žive unutar nje, posećuju je i uživaju.
Ako vas je moja priča zainteresovala dovoljno da poželite da iskoristite priliku sada ili nikada, do Dubai-a je možete stići jednostavnim direktnim FlyDubai letom ili nešto povoljnijim WizzAir letom koji povezuje Beograd i Abu Dhabi.